Eleverna får komma ungefär varannan dag till sitt klassrum och alla lärare på skolan hjälper till med att undervisa i de klasser som är på skolan just den dagen. Det sätter en enorm press på ledning och lärare att planera undervisning och hur pedagogerna ska räcka till.
Klass 7 får undervisning varannan dag, lågstadiet någon dag i veckan. De delar upp efter hur många lärare som finns. Klass 3 och 4 börjar skolan i augusti. Dessa eleverna har inte gått i skolan sedan mitten på mars.
Denna Covid-19 anpassningen med färre antal elever i klassrummen måste alla skolor göra. Till och med de skolor med andra, lite bättre förutsättningar än Banareng. De måste också se till att alla elever har avstånd till andra och att de följer de riktlinjer som finns om antal elever osv. Distansundervisning är ett svagt alternativ då så många elever saknar både digital kapacitet och möjlighet att kunna delta.
Skolan är en viktig plats för elever runtom på vår jord. Men den är extra viktig för barn som bor i utsatta områden, där säkerhet och stabilitet inte alltid råder. Att vara borta såhär lång tid från skolan påverkar eleverna. De blir ju utan undervisning för det första. Men, de upplever också avsaknad av rutiner, kompisar, näringsbrist när inte skollunchen finns, känslan av sammanhang, att träffa vettiga vuxna som lärare och att tillhöra sin skolklass och sin skola. Banarengskolan tillhandahåller även aktiviteter på eftermiddagarna som är jätteviktiga för barnen i townshipet.
Avsaknandet av dessa saker gäller förstås de elever som kommer från andra förutsättningar också, men de har en större möjlighet att kunna tillgodogöra sig många saker ändå. De har en annan ekonomisk möjlighet att kompensera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar